Yhteistyöllä teemme pilvimatkasta totta

14.03.2024

Yhteistyöllä teemme pilvimatkasta totta

Kerroimme pilviyhteistyöryhmien toiminnasta 2023 joulukuun uutiskirjeessä. Nyt on aika valottaa suunnitelmia eteenpäin vuodelle 2024. Strategisessa ja operatiivisessa pilviyhteistyöryhmässä toimii useita kymmeniä valtionhallinnon edustajia. Toiminta käynnistyi keväällä 2022 ja vakiintui viime vuoden aikana.

Perinteikkäästi, eli toista kertaa, kokoonnuimme vuoden 2023 lopulla Valtiokonttoriin tarkastelemaan pilviyhteistyöryhmien aikaansaannoksia ja ideoimaan tulevaa. Heti joululomakauden jälkeen valittuja uusia teemoja vuodelle 2024 pohdittiin pientyöryhmissä, joihin keräsimme lukuisia innokkaita osallistujia yhteistyöverkostostamme. Nyt kullekin teemalle on saatu alustavat suuntaviivat, eli mitä lähdemme tavoittelemaan vuoden 2024 aikana. Työryhmät työstävät nyt aihealueita yhdessä eteenpäin.

Teemat vuodelle 2024 pilviyhteistyöryhmissä ovat:

  • Tekoälytoteutukset käyttöön
  • Turvallinen TLIV pilvi
  • Henkilötietojen käsittely pilvipalveluissa (jatkuu)
  • Arviointikriteeristöjen mukaiset hallinta- ja suojauskeinot pilvipalveluissa (jatkuu, yhteinen Kokonaisturvallisuus-yhteistyöryhmän kanssa)
  • Valtion konesali- ja kapasiteettipalveluiden strategia ja pilvi osana sitä
  • Pilviekosysteemi (jatkuu, linkitys DigiFinlandin Cirrus/Osaamiskonsortio-kehittämistyöhön)

Avataan tässä hieman suunnitelmaa kolmen ensin mainitun teeman osalta ja jatketaan tarinaa seuraavassa uutiskirjeessä, kun työryhmissä päästään etenemään.

Teema 1 - Tekoälytoteutukset käyttöön

Työryhmän tavoitteena on mahdollistaa tekoälytoteutukset, jakaa tietoa jo tehdyistä kokeiluista ja toteutuksista sekä antaa syötettä Valtorin palveluvalikoiman kehittämiseen. Erityisesti pohditaan ratkaisuja edistämisen esteisiin eli mitä meiltä puuttuu ja millaisia ratkaisuja, palveluita, periaatteita ja yhteistyötä tarvitaan asian rivakaksi edistämiseksi.

Teema 2 – Turvallinen TLIV pilvi

Työryhmän tavoitteena on selvittää periaatteelliset tietoturvakontrollien tavoitteet ja ohjeistaa nykyistä tarkemmalla tasolla, mitä pitää ottaa huomioon mm. TLIV kelpoisissa Azure- ja AWS-palveluissa sekä Pilvityöympäristön toteutuksessa.

Tässä työssä hyödynnetään vuoden 2023 aikana edenneen Teeman 4: ”Arviointikriteeristöjen mukaiset hallinta- ja suojauskeinot pilvipalveluissa” tuloksia. Toisin sanoen nk. kompensoivien kontrollien suosituskortteja/-ohjeistuksia. Mainittakoon samalla, että Teema 4 on edennyt jo Azure IaaS suosituskorttien kanssa katselmointivaiheeseen. Samoin Teema 4 -työryhmässä on työstetty omien salausavainten hallinnan kriteeristöä, joka määrittää, miten omien salausavaimien käyttö, vaatimukset huomioiden, toteuttaa tiedon luokittelun. Erinomaista yhteistä määrittelyä ja yhteisen näkemyksen ja osaamisen hyödyntämistä!

Teema 3 – Henkilötietojen käsittely pilvipalveluissa (jatkuu vuodelta 2023)

Työryhmän tavoitteena on tietosuojan riskiarviointien ja vaikutustenarviointien osaamisen kehittäminen ja tietämyksen jakaminen. Työryhmä seuraa aktiivisesti DigiFinlandin Cirrus-hankkeen etenemistä ja tuotoksia. Erityisesti keskiössä on saatavilla olevan osaamisen ja faktatiedon jakaminen siten, että kevään 2024 aikana järjestetään webinaarit DPIA-tiedonjaon mahdollistamiseksi. 

Webinaareissa organisaatiot kertovat omista kokemuksistaan DPIA-saralla eli palvelulle tehdystä arviosta, kohdatuista haasteista ja tunnistetuista riskeistä, miten niitä taklattiin, mitä päädyttiin tekemään ja mahdollisesti kehittämään jne. 

Olemme erittäin kiitollisia, että saamme webinaareihin panosta mm. Verolta, Tullilta, Valtiokonttorilta, Digi- ja väestötietovirastolta ja samassa yhteydessä DigiFinlandin & valtiovarainministeriön Cirrus-hanke jakaa tilannetietoa sekä tietoa hankkeen lopputuloksista.

  • Analytiikka, Vero, 12.3.24: Tia Forsbom (pidetty)
  • Valtiokonttori, 9.4.2024: Esko Kaarlonen, Kaj Mustikkamäki ja Juho Savonen
  • TeamsM365, Tulli, 23.4.24: Jari Kokko
  • VirastoVahva, DVV, 7.5.24: Noora Kallio
  • Cirrus, tekninen raportti, julkinen versio tulossa, 14.5.24: Jyri Vuorikallio

Valtionhallinnon pilvisiirtymä on Valtorin palvelustrategian keskiössä

Valtori laati yhdessä asiakkaiden kanssa palvelustrategian vuonna 2023. Palvelustrategia tarkentaa Valtorin päästrategiaa muodostaen pidemmälle tähtäävän, läpileikkaavan suunnitelman palveluvalikoiman ja -toiminnan kehittämiselle.

Yksi strategisista teemoista on pilvisiirtymän toteuttaminen. Valtori edelleenkehittää pilveistyvää palveluvalikoimaansa ja varmistaa yhdessä asiakkaiden kanssa, että palveluvalikoima tukee asiakkaiden pilvimatkaa kattavasti.

Valtorin asiakkaat tarvitsevat monin tavoin Valtorin apua ja tukea oman pilvisiirtymänsä valmistelussa, suunnittelussa ja toteuttamisessa. Myös pilvityöympäristöjen sekä pilvikapasiteetin ja pilveistettyjen työkuormien jatkuvat palvelut ovat Valtorin keskeistä pelikenttää.

Tavoitetilassa Valtori tarjoaa keskeisimmät pilvityöympäristöön ja -kapasiteettiin sekä näiden käyttöönottoon ja hallintaan liittyvät palvelut tietoturvallisesti. Asiantuntijapalveluita Valtori tarjoaa asiakkaidensa pilvisiirtymän suunnitteluun ja hallintaan. Kaikessa tekemisessä huomioidaan varautumisen vaatimukset.

Teemme pilvisiirtymän yhdessä!

Pilviyhteistyöryhmät ovat upea osoitus siitä, mitä voimme yhdessä saada aikaan ja miten yhteistyötä tehdään. Hyödynnämme myös pilvipohjaisen palveluvalikoimamme kehittämisessä yhä enemmän ja kattavammin yhteistyön malleja asiakkaidemme kanssa. Tekemistä meillä vielä aiheen parissa kyllä riittää.

Palvelustrategiamme Pilvisiirtymän toteuttaminen -projektissa avainasia on asiakkaidemme tarpeiden täyttäminen ja asiakkaidemme osallistaminen koko palvelukehitysprosessin ajan. Haluamme laajentaa yhteistä näkemystämme pilvisiirtymästä myös piirtämällä yhteistä tiekarttaa siihen, miten ja missä järjestyksessä asiakkaat siirtyvät mm. Pilvityöympäristön käyttöön.

Näin yhdessä kehittäen ja yhdessä askeltaen teemme pilvimatkasta valtionhallinnossa totta!

Teksti ja kuva: Mira Holmroos-Kolari
Valtori

Kuvaaja: Jussi Ratilainen