Tekoälykeskuksen eteneminen Valtorissa

06.06.2024

Tekoälykeskuksen eteneminen Valtorissa

Olemme varmasti kuulleet paljon tekoälystä viime aikoina. Uudet kielimallit ja koneoppimisen käsittämätön kehitystahti muuttaa maailmaa kiihtyvällä vauhdilla. Tämä tahti vaatii toimia myös Valtorilta.

Tekoäly tulee nopealla vauhdilla näkymään meidän kaikkien työssä ja perustyökaluissa, joita käytämme päivittäin. Teknologiatoimittajat julkaisevat jatkuvasti uusia tuotteita, palveluja ja ominaisuuksia, joiden lupaukset sekä kiinnostavat että mietityttävät meitä jokaista.

Tekoälyn osaamiskeskus perustetaan

Valtorin johtoryhmä on 2.5. päättänyt perustaa Valtoriin tekoälyn osaamiskeskuksen. Osaamiskeskus sijoittuu Asiakaskokemus-tulosyksikköön osaksi Palveluohjaus-yksikköä.

Ryhmässä tulee työskentelemään 4–6 henkilöä, joiden työtehtävänä on edistää koko Valtorin tekoälykyvykkyyden kasvattamista ja tukea palvelukehitystä sekä Tori- että Tuve-palveluissa. Ryhmässä työskentelevät henkilöt pyritään löytämään sisäisen rekrytoinnin ja mm. kouluttautumisen kautta. 

Osaamiskeskuksen vaikutukset

Tekoälyn osaamiskeskus kokoaa yhteen tekoälyverkoston, sisältäen asiantuntijoita eri osa-alueilta, kuten tietoturva, tietosuoja ja viestintä. Se toimii yhdistävänä "liimana" Valtorin tekoälyekosysteemin eri osien välillä.

Uuden tekoälyn osaamiskeskuksen myötä tekoäly ja sen hyödyntäminen huomioidaan paremmin niin Valtorin palvelujen kehittämisessä kuin myös talon sisäisessä sekä valtorilaisten tekoälyosaamisen kehittämisessä.

Osaamiskeskuksen tavoitteiden asettelua ja ohjausta hoitaa portfolioalueen päällikkö Vilhelm Backman, jonka vastuualueina ovat Pilvipalvelut ja muut horisontaaliset palvelut.

Kuuntelemme asiakkaita

Tekoälyn osaamiskeskus tullaan kytkemään osaksi asiakasyhteistyötä. Olemme jo kysyneet asiakkailta mm. pilviyhteistyöryhmissä, millainen tekoälyn osaamiskeskukseen liittyvä tarve asiakkailla on ja vastausten perusteella esiin nousi seuraavia asioita:

  • Valtorilla nähdään olevan merkittävä rooli tekoälyyn liittyvän yhteisen viestinnän toteuttajana. Tämä näkyy käytännössä mm. yhteisinä tekoälyyn liittyvinä linjauksina sekä pelisääntöinä. Lisäksi myös aiheeseen liittyvien hyvien käytäntöjen jakamista toivotaan.
  • Asiakkaat näkevät, että Valtorin rooli on mahdollistaa tekoälyn käyttö asiakkailleen. Käytännössä tämä tarkoittaa kaupallisten tuotteiden tuomista saataville sekä yhteisten tekoälyyn liittyvien koulutusten järjestämistä/tuottamista.
  • Toisaalta asiakkaat näkevät myös, että tekoälyn avulla Valtorin on myös mahdollista tehostaa omaa toimintaansa. Asiakkaamme soisivat tekoälyn mahdollistavan entistäkin laadukkaammat ja kustannustehokkaammat palvelut.

Teksti: Vilhelm Backman (Valtori)

Kuva: Vilhelm Backman / Tekoälyn luoma kuva tekoälyn osaamiskeskuksesta (copilot.microsoft.com)