Ennakkotietoa Valtorin palveluista: M365-hallintapalvelu

30.05.2023

Ennakkotietoa Valtorin palveluista: M365-hallintapalvelu

Microsoft 365 on pilvipohjainen palvelupaketti, joka sisältää sarjan työkalutuotteita tiedon tuottamiseen, kommunikointiin ja jakamiseen.

Kuvalähde: Valtori

Näitä työkalutuotteita ovat esimerkiksi Exchange Online, Teams ja SharePoint Online. Lisäksi Microsoft 365 -palvelupakettiin liittyviä tuotteita tai palveluita ovat tietoturva, sisällönhallinta ja sisällönsuojaus.

Vaikka Microsoftin 365 -palvelutuotteet on tarjottu SaaS- tai PaaS-tyyppisinä palveluina, asiakkaan täytyy itse hallita ja konfiguroida näiden osalta melko paljon asioita, jotta loppukäyttäjälle näkyvä toiminnallisuus on sujuvaa ja ympäristön tietoturva ja -suojas kunnossa.

Microsoftin M365 -kokonaisuus on jatkuvasti kehittyvä palvelupaketti, joka päivittyy viikoittain. Siksi alustan käyttäjän onkin syytä seurata uusia ominaisuuksia ja reagoitava tuleviin muutoksiin tarvittaessa etukäteen.

Automatisaatio tuo helpotusta asiakkaiden elämään

Tuotteistusvaiheessa oleva Valtorin M365 -hallintapalvelu helpottaa asiakkaiden elämää seuraamalla ja käsittelemällä ilmoitukset tulevista päivityksistä asiakkaiden puolesta. Asiakas voi ulkoistaa Microsoft 365 -alustaan liittyvän hallinnan kokonaan Valtorille ja keskittyä itse ydintehtäviinsä.

Palvelu sisältää asiakkaan M365-ympäristön ja pilvipalvelusta valittujen palveluiden hallinnan, loppukäyttäjän tuen ja palautumisen mahdollisista häiriötilanteista.

Microsoftin M365 -pilvialustan eri käyttökohteita ja toimintoja

  • viestintä- ja sisällönjakopalvelut
  • Power Platform
  • päätelaitteet ja niihin liittyvät asetukset
  • identiteetti
  • tietoturva, tietoturva-asetukset ja valvonta
  • tietosuojaan liittyvät asetukset.

Jokainen Microsoft 365 -palvelupaketista valittu Microsoftin tuote on omanlainen ja edellyttää omanlaista hallintaa. Kuitenkin osa ympäristöön liittyvistä asetuksista ja toiminnoista on yhteisiä tai vaikuttaa useaan tuotteeseen ja siksi tämä osuus on eriytetty omaan M365-hallintapalveluun, joka huolehtii M365-palvelualustasta. M365-hallintapalvelu toimii yleisenä pohjapalveluna kaikille Valtorin kautta hankittaville M365-ympäristöön liittyville palveluille.

”Valtorin M365-hallintapalvelua käyttämällä asiakas varmistaa, että sen käytössä oleva ympäristö pysyy ajantasaisena ja optimoituna. Palvelu tuotetaan hyödyntämällä Microsoftin pilvipalveluita ja pääosin Valtorin omia asiantuntijaresursseja”, tuotepäällikkö Mika Korhonen sanoo. 

Oheispalvelut tukevat M365-hallintapalvelua

M365-hallintapalvelun oheen kannattaa tilata myös sähköposti-, kalenteri- ja pikaviestipalvelut Viestintätekniikkapalvelut Pilviviestin kautta. Jos sähköpostia tai kalenteria ei ole käytössä, osa M365-alustan toiminnallisuuksista ei ole käytettävissä tai ne eivät toimi.

Asiakas voi rakentaa oman M365-kokonaisuuden ottamalla tarvittavat lisäosat M365-hallintapalvelun yhteyteen.

M365-kokonaisuuteen on saatavilla seuraavat palvelut:

  • Pilviviesti: sähköposti, kalenteri, pikaviesti, verkkokokous ja tiimityövälineet
  • Sivi: intranet-ratkaisut
  • Valtti Pilvi: pilvihallittu desktop-päätelaite (tulossa myöhemmin)
  • Mobiili Pilvi: pilvihallittu mobiilipäätelaite.

M365-hallintapalvelu sisältää aina tarvittavat tietoturva- ja tietosuojakomponentit, jotka otetaan käyttöön hallintapalvelun ja lisätuotteiden käyttöönotossa.

Identiteettiratkaisuihin erilaisia vaihtoehtoja

M365-hallintapalvelu ei sisällä identiteettiratkaisua eli tapaa, millä asiakkaan käytössä olevaan ympäristöön saadaan tiedot käyttäjistä.

Tämän toteuttamiseksi vaihtoehtoina ovat:

  • Valtion yhteinen tenant, jossa identiteetti osuus on valmiina
  • ADConnect yhdistettynä yhteiseen tai omaan AD-toteutukseen
  • Pilvinatiivi OmaAD-toteutus.

Nykyinen suositus on käyttää vaihtoehtoja 1 tai 2. Tulevaisuudessa uusi Avain-palvelu tarjoaa helpomman tavan toteuttaa myös vaihtoehtoa 3.

Valtori tiedottaa asiakkaitaan, kun palvelu ovat käyttöönotettavissa.